1. Założenie projektu:
Doskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim połączone z wizytą w stolicy Wielkiej Brytanii.
2. Termin realizacji: wrzesień 2022r. – marzec 2023r.
3. Uczestnicy: uczniowie klasy 8a ZPO1 w Mławie
4. Cele projektu:
Główne:
- doskonalenie konwersacji w języku angielskim,
- możliwość kontaktu z rodowitym językiem angielskim,
- przygotowanie zestawów funkcji językowych do komunikacji w Londynie oraz tematycznie związanych egzaminem ósmoklasisty.
Poboczne:
- nauka systematyczności i dotrzymywania terminów, podejmowania decyzji, twórczego myślenia, planowania i organizacji pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, wdrażania do samodzielności w doskonalenia kompetencji lingwistycznych i międzykulturowych,
- rozwój kompetencji komunikacyjnych, personalnych i społecznych,
- wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce,
- wzmocnienie motywacji do nauki, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie,
- aktywne uczestnictwo, kształcenie właściwych zachowań społecznych.
5. Opis zadań i terminarz:
Zadania podzielone zostały na dwie części:
I. Przygotowanie do projektu – IX-XI 2022r.
II. Realizacja projektu – XII-III 2023r.
Terminarz zadań
Lp. | Zadanie | Termin | Forma realizacji |
1. | Przygotowanie programu 5-dniowej wycieczki do Londynu. odszukanie informacji na temat atrakcji turystycznych oraz sprawdzenie ich położenia na mapie Londynu,wybór miejsc na każdy dzień (wg zainteresowań uczniów), wybór sposobu zakwaterowaniaprzedstawienie rodzicom programu wycieczki i jej oferty biura podróży „Wycieczkownia”; deklaracje rodziców uczniów chętnych do wyjazdu do Londynu w celu realizacji jednego z punktów projektu. | IX-X 2022r. | praca w grupach, prezentacje na forum klasy, dyskusja, drzewo decyzyjne oferta i program wycieczki, deklaracje rodziców. |
2. | Przedstawienie harmonogramu zadań dalszej części projektu. Podział na grupy według miejsc zakwaterowania w Londynie. Przydzielenie zadań grupom i uczniom wyjeżdżającym i niewyjeżdżającym do Londynu. | XI 2022r. | harmonogram zadań projektu, wykaz grup |
3. | Przygotowanie: słowniczków ze zwrotami w języku angielskim przydatnymi podczas wycieczki według następujących kategorii: 1) At the airport – na lotnisku 2) At the host family – u rodziny goszczącej 3) At a restaurant/ cafe – w restauracji/ kawiarni 4) Sightseeing – zwiedzanie 5) Shopping – zakupy 6) Transport – w środkach komunikacji miejskiej słowniczków funkcji językowych do egzaminu ósmoklasisty według 14 tematów egzaminacyjnych. mapy atrakcji turystycznych z zaznaczonymi punktami zwiedzania każdego dnia;mapy londyńskiego metra;identyfikatorów dla każdego ucznia zawierających: imię i nazwisko ucznia, adres zakwaterowania, numery telefonów do opiekunów. | XII 2022r.- I 2023r. | słowniczki przygotowane przez uczniów, |
4. | Zebranie wszystkich przygotowanych informacji w jedną całość, przygotowanie mini książeczki dla każdego uczestnika wycieczki oraz identyfikatorów. Przekazanie ich uczniom. | II 2023r. | Książeczki i identyfikatory. |
5. | Wycieczka do Londynu: stosowanie poznanych wyrażeń w sytuacjach komunikacyjnych, nauka nowych zwrotów i wyrażeń, zapoznanie się ze stylem, akcentem, a także charakterystycznymi powiedzonkami Brytyjczyków,kolekcjonowanie i dokumentowanie informacji: fotografowanie atrakcji turystycznych, a także nagrywanie scenek, podczas których zostały wykorzystane poznane na lekach, a także nowe zwroty. | 27 II – 3 III 2023r. | obserwacje, rozmowy, notatki, zdjęcia, filmy, nagrane scenki komunikacyjne |
6. | Podsumowanie projektu – klasowa rozmowa o wyjeździe po powrocie do Polski: Prezentacje grup na forum klasy według następujących punktów: 1) Londyn naszymi oczami – nasza relacja z wizyty w Londynie, 2) scenki komunikacyjne w przydzielonej kategorii, Wywiad przygotowany i przeprowadzony przez uczniów nieuczestniczących w wyjeździe według następujących punktów: 1) wyrażenia/ zwroty, które przydały się uczniom podczas komunikacji w Londynie, w tym funkcje językowe do egzaminu ósmoklasisty, 2) wyrażenia/ zwroty, które uczniowie poznali i zapamiętali podczas komunikacji w Londynie, 3) własne pomysły. Dyskusja – wymiana doświadczeń związanych z: 1) komunikacją w języku angielskim w Londynie, 2) rzeczy/ sytuacje, które mnie zaskoczyły, 3) rzeczy/ sytuacje, które najbardziej mi się podobały, 4) rzeczy, które bym zmieniła/ zmienił w przygotowaniu, bądź wizycie w Londynie. | III 2023r. | prezentacje grup, scenariusze wywiadów, wywiady podczas podsumowania projektu, dyskusja klasowa |
Osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań:
- koordynatorzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
- nauczyciel, rodzice
Terminy konsultacji:
- część I: 26 IX 22r., 13 X 22r., 17 XI 22r. (rodzice), 21 XI 22r. (uczniowie)
- część II: 19 XII 22r., 23 I 23r., 24 II 23r., 6 III 23r., 27 III 23r. (podsumowanie/ prezentacja)
6. Kryteria oceny projektu:
- Zgodność wykonania zadania projektowego z wytycznymi – 6 pkt
- Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt
7. Podsumowanie projektu:
- przedstawianie wykonywanych zadań podczas lekcji języka angielskiego według harmonogramu;
- spotkanie podsumowujące projekt w obecności gości (dyrektor, rodzic, uczniowie klasy 7a, członek zespołu językowego).
8. Ewaluacja
- Uczniowie wypełniają ankietę dotyczącą pracy projektowej.
9. Źródła informacji:
- Wsparcie merytoryczne nauczyciela
- Zasoby podręcznika i Internetu
- Doświadczenie zdobyte podczas wycieczki do Londynu
11. Promocja i dokumentowanie projektu:
- Informacje przesłane elektronicznie na stronę oraz Facebooka szkoły
- prezentacje multimedialne uczniów podczas podsumowania projektu,
- zdjęcia, filmiki, inne wytwory pracy grup np. drzewo decyzyjne,
- program i oferta wycieczki,
- książeczka i identyfikatory,
- wyniki ankiety.
załączniki:
1) wykaz grup
2) harmonogram zadań dla grup
3) ankieta ewaluacyjna
Opiekun projektu: Monika Żak
Harmonogram zadań:
Lp. | Zadanie | Termin |
Część I | ||
1. | Atrakcje turystyczne Londynu oraz ich położenie na mapie. Grupy przygotowują prezentacje multimedialne. | 13 X 22r. |
2. | Deklaracje/ zgody na wyjazd do Londynu. | XI 22r. |
Część II | ||
1. | Przygotowanie słowniczków ze zwrotami w języku angielskim przydatnymi podczas wycieczki według przydzielonych grupom kategorii: uczniowie biorący udział w wyciecze do Londynu przygotowują wyrażenia/ zwroty do jednej z następujących kategorii: 1) At the airport – na lotnisku 2) At the host family – u rodziny goszczącej 3) At a restaurant/ cafe – w restauracji/ kawiarni 4) Sightseeing – zwiedzanie 5) Shopping – zakupy 6) Transport – w środkach komunikacji miejskiej uczniowie niebiorący udziału w wyciecze do Londynu przygotowują wyrażenia/ zwroty według przydziału do kilku z 14 tematycznych kategorii egzaminacyjnych funkcji językowych. * chętni uczniowie zgłaszają się do dodatkowych zadań i przygotowują pozostałe elementy książeczki wyjazdowej: 1) mapę atrakcji turystycznych z zaznaczonymi punktami zwiedzania każdego dnia; 2) harmonogram każdego dnia; 3) mapę londyńskiego metra; 4) identyfikatory dla każdego ucznia zawierające: imię i nazwisko ucznia, adres zakwaterowania, nr tel. do opiekunów. | XII 22r.- I 23r. XII 22r.- I 23r. II 23r. (ferie) |
2. | Wycieczka do Londynu: stosowanie poznanych wyrażeń w sytuacjach komunikacyjnych, nauka nowych zwrotów i wyrażeń, zapoznanie się ze stylem, akcentem, a także charakterystycznymi powiedzonkami Brytyjczyków,kolekcjonowanie i dokumentowanie informacji: fotografowanie atrakcji turystycznych, a także nagrywanie scenek, podczas których zostały wykorzystane poznane na lekcjach, a także nowe zwroty. | 27 II – 3 III 23r. |
3. | Podsumowanie projektu – klasowa rozmowa o wyjeździe po powrocie do Polski: Prezentacje multimedialne grup uczestniczących w wyjeździe na forum klasy według następujących punktów: 1) Londyn naszymi oczami – nasza relacja z wizyty w Londynie, 2) scenki komunikacyjne w przydzielonej kategorii, Wywiad przygotowany i przeprowadzony przez uczniów nieuczestniczących w wyjeździe według następujących punktów: 1) wyrażenia/ zwroty, które przydały się uczniom podczas komunikacji w Londynie, w tym funkcje językowe do egzaminu ósmoklasisty, 2) wyrażenia/ zwroty, które uczniowie poznali i zapamiętali podczas komunikacji w Londynie, 3) własne pomysły. Dyskusja – wymiana doświadczeń związanych z: 1) komunikacją w języku angielskim w Londynie, 2) rzeczy/ sytuacje, które mnie zaskoczyły, 3) rzeczy/ sytuacje, które najbardziej mi się podobały, 4) rzeczy, które bym zmieniła/ zmienił w przygotowaniu, bądź wizycie w Londynie. | 27 III 23r. |
4. | Ankieta ewaluacyjna na temat projektu. | 27 III 23r. |
Część I – podział na grupy:
1: Natalia, Oliwka, Kalina, Julia; 2: Madzia, Gabrysia J., Monika, Zuzia, Kristina; 3: Gabrysia W., Maja S., Maja W., Lena, Halyna; 4: Gabryś, Kacper Ch., Igor Ż., Filip; 5: Kacper B., Antek; 6: Mikołaj, Łukasz; 7: Wiktor, Nikolas, Igor W.; 8. Andrii, Mykyta.
Część II – podział na grupy:
Grupy uczniów biorących udział w wycieczce:
1. At the airport – na lotnisku: Oliwka, Natalka
2) At the host family – u rodziny goszczącej: Madzia i Gabrysia J. oraz Filip i Kacper Ch.
3) At a restaurant/ cafe – w restauracji/ kawiarni: Kacper B. i Gabrysia W.
4) Sightseeing – zwiedzanie: Maja S., Zuzia i Monika oraz Igor Ż. i Gabryś
5) Shopping – zakupy: Julia i Kalina
6) Transport – w środkach komunikacji miejskiej: Wiktor i Mikołaj
Grupy uczniów niebiorących udział w wycieczce:
1) Tematy egzaminacyjne nr 1-5: Antek, Igor W., Maja W.
2) Tematy egzaminacyjne nr 6-10: Halyna, Lena, Kristina
3) Tematy egzaminacyjne nr 11-14: Mykyta, Andrii, Łukasz, Nikolas.
* Uczniowie chętni do dodatkowych zadań:
1) mapa atrakcji turystycznych z zaznaczonymi punktami zwiedzania każdego dnia – Maja S.
2) harmonogram każdego dnia – Gabrysia W.
3) mapa londyńskiego metra – Kristina
4) identyfikatory – uczniowie przygotowują podczas lekcji informatyki.
Połączenie grup podczas prezentacji projektu (według miejsca zakwaterowania w Londynie + osoby pozostające):
1: Oliwka, Natalka, Julia, Kalina + Lena
2: Gabrysia W., Maja S. + Maja W. i Halyna
3: Madzia, Gabrysia J., Monika, Zuzia, + Kristina
4: Gabryś, Kacper Ch., Igor Ż., Filip + Andrii, Nikolas, Igor W., Mykyta.
5: Kacper B., Wiktor, Mikołaj + Łukasz, Antek
Scenariusz spotkania podsumowującego projekt edukacyjny:
„Let’s have a talk in London” – Stosujemy poznane wyrażenia komunikacyjne w języku angielskim podczas wycieczki szkolnej do Londynu.
1. Powitanie uczestników i gości. Przedstawienie celu spotkania oraz jego przebiegu.
2. Krótki opis etapów projektu. – nauczyciel
3. Przedstawienie prezentacji grup oraz wywiadów.
4. Ocena pracy grup.
5. Ankieta ewaluacyjna.
6. Dyskusja. Uczniowie klasy 7a wyrażają swoje zdanie, zadają pytania itp.