Temat projektu: Jem zdrowo, żeby zdrowym być
Przedmiot: godzina wychowawcza
Uczestnicy projektu: projekt kierowany jest do uczniów klasy 7a
Osoby realizujące: wychowawca klasy 7a,
Motto:
„Twoje pożywienie powinno być lekarstwem,
a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem.”
Hipokrates
Termin realizacji: 28.09.2023r. – 19.10.2023r.
Uzasadnienie wyboru tematu:
Projekt edukacyjny stanowi odpowiedź na zagrożenia zdrowotne spowodowane niewłaściwą dietą. Skutkami złych nawyków kulinarnych, niedostatecznej znajomości wpływu zbilansowanej diety na zdrowie i życia w pośpiechu jest nie tylko nadwaga i otyłość, ale także wady postawy oraz schorzenia układu krążenia. W związku ze świadomością tego zjawiska, ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć w szkole zasad zdrowego odżywiania. Należy przy tym wyrabiać nawyki higienicznego spożywania pokarmów, wskazywać na znaczenie, występowanie i rolę witamin oraz innych składników odżywczych potrzebnych do życia i wzrostu ludzkiego organizmu. Projekt promuje zdrowy styl życia, zalety świadomego odżywiania się oraz dokonywanie wyboru między tym, co zdrowe i odżywcze a szkodliwe, choć smaczne.
Cele projektu:
– poszerzanie wiedzy dotyczącej zdrowego żywienia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia
– uświadomienie roli właściwego odżywiania dla zdrowia i prawidłowego rozwoju każdego człowieka
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywania
– poznanie głównych składników pokarmowych niezbędnych dla zdrowia
– uświadomienie konieczności racjonalnego odżywiania się
– kształtowanie nawyku spożywania świeżej żywności
– stosowanie prawidłowych zasad przygotowywania i spożywania posiłków.
– poznanie zasad savoir-vivre przy stole
Metody:
Projekt realizowany jest z użyciem metod aktywizujących , z zachowaniem
cyklu uczenia się przez praktyczne działanie.
Oczekiwane efekty :
Zakładane rezultaty:
• wzrost zainteresowania uczniów zdrowym odżywianiem, w konsekwencji ukształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych (odpowiednie dobieranie produktów, zamiana słodyczy na owoce, warzywa itp.).
• pogłębienie wśród uczniów wiedzy o produktach bogatych w witaminy i potrzebie ich spożywania oraz propagowanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym
• dokonywanie przez uczniów wyboru tylko zdrowych produktów, a wykluczenie szkodliwych
• zdobycie przez dzieci wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zdrowego odżywiania oraz stylu życia
• pokazanie ciekawych i atrakcyjnych form i metod pracy
• współpraca z rówieśnikami przy realizacji różnych projektów w sposób twórczy i aktywny
• uczestnictwo w konkursach dotyczących tematyki zdrowego odżywiania
• umiejętność posługiwania się podstawowym sprzętem kuchennym do przygotowania posiłków z warzyw i owoców
• wzmocniony wizerunek szkoły w środowisku, jako placówki promującej zdrowy styl życia i odżywiania się.
Podział na grupy i przydzielenie zadań:
System podziału na poszczególne zespoły odbywał się poprzez dobór samodzielny uczniów. Klasa podzielona na 6 zespołów (5 grup 5-sobwych i 1 grupa 4-osobowa) . W każdej grupie znaleźli się uczniowie o różnym poziomie osiągnięć szkolnych. Poszczególne zespoły wybrały ze swojego grona lidera czyli osobę, która koordynowała prace zespołu. Każda grupa otrzymała zadanie do realizacji: 1 grupa – sałatka owocowa. 2 grupa – jogurt owocowy, 3 grupa – szaszłyki owocowe, 4 grupa – sałatka warzywna, 5 grupa – sałatka warzywna, 6 grupa – sok owocowy. Z grupami zostały omówione zadania, sposób i czas prezentacji. Uczniowie zostali zapoznani z kryteriami oraz sposobem oceny projektu. Projekt obejmuje zajęcia praktyczne, podczas których uczniowie zastosują zdobytą wiedzę i zgodnie z zasadami higieny i savoir-vivre zaplanują i przygotują posiłki. Podczas realizacji projektu zostanie wykorzystany sprzęt agd zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zwieńczeniem projektu będą wspólne zajęcia praktyczne połączone z pokazem i degustacją przygotowanych posiłków.
Terminy konsultacji:
Uczniowie konsultowali się z wychowawcą na godzinach wychowawczych w czwartki. Do komunikacji z uczniami wykorzystano następujące narzędzia informatyczne: dziennik elektroniczny librus, portal społecznościowy facebook – komunikator Messenger,
Zadania do realizacji dla wychowawcy klasy:
– ogłoszenie projektu i harmonogramu działań,
– odgrywanie roli doradcy, koordynatora wspierającego uczniów , a nie osoby kontrolującej.
– przeprowadzenie na godzinach wychowawczych pogadanki, dyskusji, pokaz prezentacji multimedialnej, plakatów tematycznych promujących zdrowe odżywianie
– rozmowa z rodzicami w ramach zebrania o korzyściach płynących z prawidłowego odżywiania
– obserwacja na bieżąco zdobywanych przez uczniów umiejętności
Kryteria oceny grup:
1. zgodność zadania z tematem projektu
2. wkład pracy w wykonanie zadania projektu
3. sposób prezentacji zadania
4. ogólne wrażenie wykonanego zadania
Podsumowanie projektu:
Adresatami i odbiorcami prezentacji projektu byli uczniowie klasy 7a. Publiczna prezentacja zadań projektu odbyła się podczas godziny wychowawczej w dn. 19.10.2023r. i miała przede wszystkim na celu kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum.
Ewaluacja:
· Samoocena podjętych działań przez każdego z uczestników projektu
· Ocena zespołu projektowego przez wszystkich jego uczestników
· Podziękowania i gratulacje ze strony nauczyciela ze wskazaniem wszystkich mocnych stron pracy całej klasy.
Opiekun projektu
Dariusz Kieglerski
ANKIETA EWALUACYJNA DLA UCZNIA
Jak oceniasz swój udział w projekcie? W każdym punkcie zaznacz (podkreśl) jedno z wymienionych zdań.
1. Pewność siebie
A. Byłem z siebie zadowolony.
B. Czułem się dość pewnie i bezpiecznie.
C. Nie czułem się zbyt pewnie.
D. Czułem, że jestem do niczego
2. Zaangażowanie
A. Cały czas czułem się pełen energii i zajęty.
B. Przez większość czasu czułem się pełen energii i zajęty.
C. Nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę.
D. Czułem się bezsilny i ospały.
3. Samodzielność
A. Wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór.
B. Czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny.
C. Dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w realizację projektu zbyt wiele własnej woli.
D. Wcale nie miałem poczucia odpowiedzialności za to, co robię.
4. Współpraca
A. Czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany.
B. Czułem się w grupie raczej dobrze.
C. Nie czułem się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki.
D. Czułem się odrzucony przez grupę.
5. Świadomość uczenia się
A. Przez cały czas realizacji projektu byłem skupiony na zadaniach i zaangażowany.
B. Przez większą część projektu byłem skupiony i zaangażowany.
C. Rzadko angażowałem się w realizację projektu.
D. Nie angażowałem się i cały czas się nudziłem.