Projekt edukacyjny w klasie Ia
Tytuł projektu: „Mały patriota z Ia”
- Cele ogólne
- budzenie świadomości narodowej przez nabywanie przekonania, że jesteśmy Polakami, urodziliśmy się w Polsce, mówimy po polsku, chodzimy do polskiej szkoły, naszą ojczyzną jest Polska
- zapoznanie dzieci z polskimi symbolami narodowymi, legendami związanymi z kulturą i tradycją naszego kraju
- kształtowanie postaw patriotycznych
- Termin realizacji: 01.03. – 20.05.2022r.
- Cele projektu:
- Potrafi wymienić symbole narodowe i wie jak wyglądają
- Zna hymn Polski
- Odnosi się z poszanowaniem do symboli narodowych
- Rozumie słowo patriotyzm
- Zna niektóre legendy polskie oraz tradycje i zwyczaje swojego kraju
- Plan działań w projekcie
1. Rozmowa o patriotyzmie i znaczeniu tego słowa
2. Zapoznanie z mapa Polski, głównymi miastami, rzekami, regionami
3. Symbole narodowe: godło, flaga
4. Nauka śpiewania 4 zwrotek hymnu Polski
5. Wykonanie godła Polski
6. Wykonanie plakatu z hasłem patriotycznym
7. Zapoznanie z legendą o Orle Białym, przygotowanie inscenizacji
- Zadania dla grup
Wspólnie z uczniami dokonałam podziału na sześć i przydzieliłam grupom zadania. Powołałam liderów grup.
Zadanie 1
Wykonajcie napis „Rzeczpospolita Polska” na plakacie. Kolejne grupy wykonywały napisy: „Flaga biało –czerwona” „Orzeł Biały”, „Mazurek Dąbrowskiego”, „Wolność i niepodległość”, „Mały patriota”.
Instrukcja wykonania:
- Ubierzcie się w biało – czerwone stroje.
- Uformujcie kolejne litery z własnych ciał.
- Zróbcie fotografię każdej litery.
- Następnie wydrukujcie litery lub wywołajcie zdjęcia.
- Ułóżcie fotografie tak, aby utworzyły napis.
- Przyklejcie fotografie na dużym plakacie.
- Plakat możecie ozdobić wg własnego pomysłu.
Zadanie 2
Wykonanie wizerunku godła Polski dowolna techniką – praca grupowa
Zadanie 3
Wspólne przygotowanie inscenizacji „Legendy o Orle Białym”
- Osoby odpowiedzialne
- liderzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
- Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
- Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt
- Estetyka i staranność wykonania plakatów i godła – 6 pkt
- Odgrywanie przydzielonej roli w przedstawieniu – 6 pkt
- Zaangażowanie wszystkich członków w prezentację – 6 pkt.
- Podsumowanie projektu:
- Pokaz przed zgromadzona publicznością
- Sformułowanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie „Czy pierwszoklasista może być małym patriotą?”
- Ewaluacja
Ankieta:
- Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
- Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
- Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
- Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
- Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?
- Źródła informacji:
- materiały pozyskane od z różnych źródeł, w tym z podręcznika szkolnego
- pomysły własne
- konsultacje z nauczycielem
- Promocja i dokumentowanie projektu:
- informacje podane w formie papierowej
- informacje przesłane elektronicznie
- materiał fotograficzny
- wytwory pracy grup