Projekt edukacyjny realizowany w klasie 2b
Tytuł projektu – „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
Termin: wrzesień 2022 – maj 2023
Projekt opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Działania projektowe były świetną zabawą, dzięki której, poprzez czytanie, uczniowie pogłębiali wiedzę na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji.
Opis zasadności wprowadzenia projektu
Coraz bardziej wydaje się, że czasy papierowych książek idą w zapomnienie. Młodzi ludzie niechętnie po nie sięgają, a wiodącą skarbnicą różnorakich tekstów stał się Internet. Okres pandemii zdecydowanie pogłębił problem zbyt długiego spędzania czasu przed ekranem monitora, co z pewnością przełoży się w przyszłości na wiele wad postawy oraz wzroku. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania w klasie IIb realizowany był właśnie ten projekt.
Cele projektu:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
- integracja zespołu klasowego.
W trakcie realizacji projektu uczniowie klasy II omawiali następujące lektury:
- „Pilot i ja”
- „O psie, który jeździł koleją”
- „Afryka Kazika”
Uczniowie prowadzili lekturniki, w którym uzupełniali najważniejsze informacje o lekturze. Podzieleni na grupy realizowali wiele ciekawe aktywności:
- Przygotowania lapbooków związanych z treścią lektury „Pilot i ja”.
- Przygotowanie sesji fotograficznej podczas której uczniowie wcielili się w bohaterów lektury „Pilot i ja” i odgrywali scenki tematyczne.
- Zorganizowanie akcji bookcrossingowej „Książki w podróży”. W wyznaczonym miejscu przygotowaliśmy miejsce na książki, które czekały na uczniów klas I.
- Stworzenie lekturę na lince. Dzieci przygotowały ilustracje poszczególnych wydarzeń.
- Omówienie i przygotowanie makiety stacji kolejowej z różnych materiałów m.in. kartony, klocki.
- Wirtualna wycieczka do Włoch.
- Zaprojektowanie i wykonanie zakładki do książki, na których widniały ilustracje związane z jedną z przygód Kazika.
- Zorganizowanie „Lekcji pod chmurką” w czasie której dzieci opowiadały i prezentowały ilustracje do wybranej historii Kazika.
- Wykonanie „Lektury na wieszaku” na której oprócz najważniejszych informacji z lektury umieściliśmy informacje o Afryce.