,,CHCĘ TAK ŻYĆ, BY ZDROWYM BYĆ”
Program Promocji Zdrowia Miejskiego Przedszkola Samorządowego nr 1 im. Marii Konopnickiej w Mławie na lata 2021-2024
Informacje o placówce:
Nazwa przedszkola: Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 1 im. Marii Konopnickiej w Mławie
ul. Warszawska 52
Tel. 234 654 37 23
e-mail: mlawasp1@poczta.onet.pl
Dyrektor ZPO nr 1: Janina Lampkowska
Wicedyrektor ZPO nr 1: Jolanta Luciszewska
Ilość przedszkolaków: 174
Ilość nauczycieli: 13
Skład zespołu do spraw promocji zdrowia:
Małgorzata Bratuszewska – koordynator przedszkolny
Jolanta Przywitowska – nauczyciel wychowania przedszkolnego
Radzka Marlena – nauczycielka wychowania przedszkolnego
Anna Różycka – nauczyciel wspomagający
Wieczorek Anna – nauczyciel wychowania przedszkolnego
Witkowska Jolanta- nauczyciel wychowania przedszkolnego
Informacje o programie:
Wybrane standardy jakości pracy przedszkola w zakresie promocji zdrowia:
- Standard 2. PPZ Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Standard 3. PPZ Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
Diagnoza stanu wyjściowego – rozpoznanie i opis problemów w środowisku przedszkolnym
Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 1 im. Marii Konopnickiej w Mławie należy do Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w Mławie. Liczy 7 oddziałów przedszkolnych, w których łącznie w roku szkolnym 2021/2022 uczy się 175 przedszkolaków. Od kilku lat ilość dzieci i grup utrzymuje się na tym samym poziomie. Przedszkole pracuje od godziny 6.30 do godziny 17.00. Mieścimy się w dwupiętrowym budynku otoczonym dużym ogrodem oraz kompleksem sportowym. Sale zajęć z łazienkami są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Są wielofunkcyjne, duże, estetyczne i bogato wyposażone w zabawki, książki i pomoce dydaktyczne. Na parterze mieści się szatnia, w której każde dziecko ma swoją oznaczoną półeczkę, gdzie przechowuje okrycie wierzchnie i obuwie. Na drugim piętrze znajduje się sala widowiskowo – gimnastyczna, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe oraz uroczystości przedszkolno – grupowe. W naszym ogrodzie każda grupa ma wydzieloną część do bezpiecznej i zdrowej zabawy na świeżym powietrzu. Place zabaw są wyposażone w drewniane i nowoczesne urządzenia. Co roku staramy się dosadzać nowe rośliny i drzewa, aby nasz ogród wyglądał pięknie od jesieni aż po wiosnę i dostarczał naszym wychowankom estetyczno – przyrodniczych doznań.
W przedszkolu pracuje dobrze wykwalifikowane, kreatywne i twórcze grono pedagogiczne, które promuje wśród wychowanków szacunek dla człowieka, przyrody i otaczającego świata. Pracę te wspierają pracownicy obsługi i administracji, którzy dbają o czystość i ład naszej placówki. Smaczne i domowe posiłki przygotowuje firma zewnętrzna. Ciepła rodzinna atmosfera to nasze wielkie atuty. Szczególnie wysoko cenimy sobie wielopokoleniowość naszych absolwentów. Oferta zajęć dodatkowych jest uzależniona od wyboru rodziców naszych wychowanków.
Bierzemy udział w wielu ogólnopolskich propozycjach edukacyjnych, ale równocześnie sami jesteśmy autorami licznych projektów, programów i konkursów, które promują naszą placówkę w środowisku lokalnym. Nasze przedszkole od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowie. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania oraz Programu Profilktyczno – Wychowawczego.
Edukacja Zdrowotna jest podstawowym prawem każdego dziecka. Dbałość o zdrowie przedszkolaków, to jedno z zasadniczych zadań przedszkola, które dąży do pełnego i wszechstronnego rozwoju swoich wychowanków. Przekazując dzieciom wiedzę o zdrowiu, kształtując umiejętności i postawy sprzyjające zdrowiu, możemy ułatwić im zdrowy styl życia i pracy, a tym samym poprawić zdrowie społeczeństwa. Ukierunkowanie prozdrowotnych działań edukacyjnych w stronę rozwoju aktywności dziecka jest najlepszą inwestycją w jego dorosłe życie i wspaniałą wizytówką działań wychowawczych placówki.
Według definicji: „Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
• zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
• podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Biorąc pod uwagę rozpiętość wiekową odbiorców programu oraz zróżnicowane oczekiwania rodziców, co do zadań i efektów oddziaływań wychowawczych przedszkola, treści programu zawierają nie tylko przekazywanie podstawowych wiadomości i umiejętności, ale szereg dodatkowych czyności wpływających na kształtowanie postaw prozdrowotnych. Wszystkie zaplanowane działania uwzględniają aktywny udział rodziców dzieci w proces dydaktyczno-wychowawczy. Chętnie bierzemy aktywny udział w rządowych, unijnych i ogólnopolskich programach, projektach i kampaniach promujących zdrowy styl życia. Zdobyliśmy już wiele certyfikatów w zakresie promocji zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności fizycznej:
- Certyfikat: Przedszkole Dobrego Żywienia
- Certyfikat: Przedszkole w Ruchu
- Certyfikat: Kubusiowi Przyjaciele Natury
Działania te łączą nas z ideą przedszkoli promujących zdrowie, dlatego zdecydowaliśmy się przystąpić do projektu „Przedszkole Promujące Zdrowie”.
Pragniemy dla naszych wychowanków przedszkola przyjaznego, bezpiecznego, które stwarzałoby warunki do wszechstronnego rozwoju całej społeczności przedszkolnej i proponowało zdrowy styl życia. Osiągnięcie tych celów wymaga wieloletniej pracy. W pierwszej kolejności zidentyfikowania istniejących problemów i wybrania spośród nich priorytetów.
Na podstawie analizy dokumentacji i bezpośrednich obserwacji codziennego życia przedszkolnego zauważyliśmy zachowania, które należy zmienić: kształtować właściwe nawyki odżywiania się wśród przedszkolaków, nauczycieli i społeczności przedszkolnej, zachęcać do troski o higienę ciała, zachęcać do aktywnego wypoczynku w czasie wolnym, zapobiegać wadom postawy u dzieci, wpajać prawidłowe zasady zachowania i propagować działania profilaktyczne. Na podstawie powyższych informacji określiliśmy cele naszych działań.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program ,,Chcę tak żyć, by zdrowym być” powstał w oparciu o główny cel „Przedszkola Promującego Zdrowie”, jakim jest zdrowy styl życia całej społeczności przedszkolnej i lokalnej.
Program oparty jest na założeniach i celach edukacji prozdrowotnej umieszczonych w:
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
- Programie Przedszkola Promującego Zdrowie
- Planie Pracy Placówki
- Programie Profilaktyczno – Wychowawczym placówki
- Programie autorskim nauczycieli pracujących w placówce „Dbam o swoje zdrowie i bezpieczeństwo”
- Wybranych elementach edukacji prozdrowotnej i edukacji ekologicznej.
Cel główny
Promowanie wiedzy, prawidłowych nawyków prozdrowotnych wśród dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców, nauczycieli i całej społeczności przedszkolnej.
Cele ogólne programu:
- stwarzanie wszelkich okazji do gromadzenia różnych doświadczeń i szeroko pojętej wiedzy na temat zdrowego stylu życia,
- tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju psychoruchowego przedszkolaków,
- zapewnienie optymalnych warunków do pracy i wypoczynku,
- podejmowanie działań wpływających na prestiż przedszkola w środowisku lokalnym.
Cele szczegółowe programu:
- stworzenie przyjaznego klimatu w przedszkolu poprzez dobrą komunikację, humor i radość, emocjonalne wsparcie i efektywne współdziałanie,
- dbanie o wystrój placówki, sal przedszkolnych i korytarzy,
- zachęcenie rodziców do aktywnej współpracy na rzecz przedszkola,
- podniesienie poziomu wiedzy dzieci i rodziców na temat prawidłowego odżywiania,
- stworzenie dzieciom warunków do samodzielnego nabywania umiejętności i nawyków zdrowego odżywiania się,
- poszerzenie wiedzy na temat znaczenia aktywności fizycznej dla ich zdrowia oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywności fizycznej,
- nauka rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych dla zdrowia i bezpieczeństwa,
- organizowanie dzieciom przestrzeni do nauki higienicznego i zdrowego trybu życia,
- podniesienie jakości zdrowia emocjonalno – społecznego dzieci,
- propagowanie idei Przedszkola Promującego Zdrowie wśród przedszkolaków, nauczycieli i rodziców.
Sposoby realizacji:
- zajęcia edukacyjne
- zajęcia z pedagogiem
- zajęcia z pielęgniarką szkolną
- spotkania profilaktyczno – edukacyjne ze specjalistami z instytucji, fundacji, stowarzyszeń
- kampanie profilaktyczne
Adresaci i realizatorzy programu :
- dzieci w wieku przedszkolnym
- rodzice
- nauczyciele i pracownicy przedszkola
- środowisko lokalne
Realizatorami są:
- uczniowie
- dyrekcja szkoły
- nauczyciele i wychowawcy
- pielęgniarka szkolna
- pedagog szkolny
- zespół ds. promocji zdrowia
- rodzice i opiekunowie
- inni pracownicy przedszkola
- instytucje współpracujące z przedszkolem
- zaproszeni specjaliści.
Osoby i instytucje wspierające działalność programową:
- Rada Rodziców
- Powiatowa Stacja SANEPID-u
- Służba Zdrowia
- Instytucje i fundacje promujące zdrowie
- Szkolne Koło Wolontariatu
- Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 1
Ewaluacja programu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskiwane będą przez:
- rozmowy i wywiady z przedszkolakami, rodzicami i pracownikami przedszkola
- obserwację dzieci w różnych sytuacjach
- wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań zespołu do spraw promocji zdrowia, Zespołu Samokształceniowego wychowania przedszkolnego
- analizę dokumentów przedszkolnych
- sprawozdania i ewaluację projektów edukacyjnych
- ankiety
- analizę wytworów pracy przedszkolaków i ich zaangażowanie w działania promujące zdrowy styl życia.
Narzędzia do ewaluacji będą skierowane do:
- dzieci w wieku przedszkolnym
- nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola
- rodziców i opiekunów dzieci
Rodzaj ewaluacji:
- ewaluacja procesu (monitoring);
- ewaluacja końcowa.
Ewaluacja posłuży twórcom programu do opracowania pisemnego raportu z wdrożenia edukacji prozdrowotnej. Raport zostanie przedstawiony nauczycielom na posiedzeniu Rady Pedagogicznej . Ewaluacja będzie przeprowadzona przez Zespół Promocji Zdrowia.
Dokumentacja programu:
- Protokoły zebrań ds. promocji zdrowia
- Informacje na stronie internetowej szkoły
- Zapisy w dziennikach lekcyjnych
- Informacje, ulotki, plansze,
- Sprawozdania z podejmowanych działań bieżących
- Sprawozdania roczne na podsumowującej RP w czerwcu/lipcu
Moduł | Zadanie | Sposób realizacji | Terminy | Odpowiedzialni |
BEZPIECZEŃSTWO | Zagrożenia, jakie niesie korzystanie z komputera i Internetu – bezpieczeństwo w sieci. | Program „Zabawy z komputerem dla dzieci 5-6 letnich”Dzień Bezpiecznego Internetu | 2021-2024 | Nauczyciele grup IV-VII |
Jestem bezpieczny – dbam o swoje bezpieczeństwo w domu, w drodze do szkoły i miejscach użyteczności publicznej | Bezpieczna droga do i z przedszkola- pogadankaSpotkanie z policjantem z PKPPSpotkanie ze strażakiem z PKSPWycieczkiProgram profilaktyczny dla dzieci 3-6 letnich „Dbam o swoje zdrowie i bezpieczeństwo”. | 2021/2024 | Wychowawcy | |
Zachowanie się podczas zagrożenia | Alarm przeciwpożarowyPogadanka „Bezpieczne ferie”, „Bezpieczne wakacje” | 2021/2024 | Dyrektor Koordynator bhp | |
ZACHOWANIA PROEKOLOGICZNE | „Czysta Ziemia – Czysta Planeta” | Dzień ZiemiŚwiatowy Dzień WodyŚwiatowy Dzień ZdrowiaRealizacja podstawy programowejZakładanie „ogródków” w salachZbiórka elektrośmieciRealizacja programu proekologicznego „Ekoludki dbają o przyrodę”.Przedstawienie o tematyce ekologicznej .Konkurs fotograficzny „Uchwyć piękno przyrody”. | 2021-2024 | Wychowawcy |
BUDOWANIE WŁASNEJ WARTOŚCI | Organizowanie pomocy w trudnych sytuacjach; wrażliwość na potrzeby innych. | Organizacja Szlachetnej PaczkiPomoc dzieciom z Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Kraszewie-CzubakachZbiórka karmy dla zwierzątPomoc dla domu dzieckaGóra GroszaInne zbiórki charytatywne według potrzeb | 2021-2024 | Wychowawcy |
Integracja uczniów z uczniami. Integracja uczniów z nauczycielami. Komunikacja interpersonalna. Integracja pracowników szkoły. | Wycieczki grupoweZajęcia adaptacyjne dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.Konkursy międzyprzedszkolneWspólne wyjazdy pracownikówSpotkania integracyjneZawieranie kontraktów grupowych,stosowanie systemów motywacyjnych | Wg terminarza | Wychowawcy | |
Stworzenie alternatywy | Pomoc koleżeńskaRozmowy z pedagogiemRóżne możliwości wyjścia z trudnych sytuacji ,,Nie ma drogi bez wyjścia”; przeciwstawianie się zagrożeniom cywilizacyjnym | 2021/2024 | Pedagog Wychowawcy | |
Budowanie wsparcia | Rozmowy z wychowawcą i pedagogiem szkolnym„Jak być dobrym kolegą/koleżanką?”- burza mózgówKodeks przedszkolakaPomoc psychologiczno-pedagogicznaProwadzenie obserwacji pedagogicznychProgramy wspomagania i korygowania rozwoju dzieckaProgram pracy z dzieckiem zdolnym | 2021-2024 | Wychowawcy Pedagog | |
Osiąganie sukcesów przez uczniów | Spotkanie z lekarzem, pielęgniarkąUdział w konkursach, uroczystościachRealizacja zadań z programu „Zdolny przedszkolak”Promowanie sukcesów uczniów na stronie internetowej naszej szkoły, na stronie urzędu miasta, w prasie lokalnej i na gazetkach szkolnych,FacebookPromowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków i ich rodziców. Realizacja zadań z programu „Mały miś w świecie wielkiej literatury.Wydawanie gazetki przedszkolnej „Koszałek” | 2021/2024 | Nauczyciele Wychowawcy | |
Profilaktyka grypy | Pogadanka ,,Jak ustrzec się przed grypą” | X – XI 2021/24 | Nauczyciele Pielęgniarka szkolna | |
Jak mówi przysłowie ,,Śmiech to zdrowie” | Światowy Dzień Uśmiechu (1. piątek października)Pogadanka na temat higieny jamy ustnejSpotkanie ze stomatologiemRealizacja zadań z programu „Akademia Aquafresh | X 2021-2024 | Pielęgniarka szkolna nauczyciele grup IV-VII | |
HIGIENA | Dbam o higienę własną. | „Dbamy o higienę osobistą każdego dnia”- pogadanki z wychowawcą Choroby brudnych rąkSpotkanie z pielęgniarką szkolną | X/XI 2021-2024 | Wychowawcy Pielęgniarka szkolną |
Prawidłowa postawa podczas nauki. | Dbanie na wszystkich zajęciach o prawidłową postawę ciała w czasie pracy przedszkolakówPedagogizacje dla rodziców | 2021/2024 | Nauczyciele Pedagog Wychowawcy | |
Uczę się w sprzyjających warunkach pracy – dbam o wystrój sal przedszkolnych | Dbanie o wystrój sali przedszkolnej, gazetki tematyczne; rośliny w salachDekoracje okolicznościowePogadanka dla rodziców | 2021/2024 | Wychowawcy | |
Prawidłowe korzystanie z toalet | Zasady korzystania z toalet – pogadanki | IX 2021/24 | Wychowawcy | |
,,Ruch to zdrowie” – aktywnie wypoczywam po wysiłku umysłowym. | Organizowanie zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.Korzystanie z placu zabaw | Cały rok szkolny | Wychowawcy Nauczyciele | |
Współpraca i współdziałanie z rodzicami | Zebrania z rodzicamiDni OtwarteDzień RodzinyPedagogizacje i pogadanki | Wg terminarza | Wychowawcy | |
REALIZACJA PROGRAMÓW PROFILAKTYKI | Substancje zagrażające zdrowiu i życiu – alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki | Cukierki – program profilaktycznyProgram profilaktyczny „Czyste powietrze wokół nas”Organizowanie spotkań z przedstawicielami Straży Pożarnej, Policji, MOPS,Pielęgniarką, lekarzem,dietetykiem.Zorganizowanie warsztatów pierwszej pomocy dla dzieciOrganizacja zajęć logopedycznych | 2021/2024 | Nauczyciele grup IV – VII Wychowawcy |
ZDROWE ODŻYWIANIE | ,,To My – zdrówko!” – Przedstawienie produktów, które są wartościowe i przyjazne dla naszego zdrowia; zasady kupowania i przechowywania produktów. | Dzień wodyDzień ziemiWiosenny tydzień zdrowia „Przedszkolny Master Chef”- zaplanowanie i wykonanie zdrowych posiłków„Zdrowy posiłek” – barwne kolaże – wystawa prac plastycznychZdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą żywienia – zajęcia z wychowawcąZorganizowanie warsztatów dla rodziców na temat przygotowywania zdrowych posiłkówPrezentacja produktów ekologicznych; spotkanie z producentem.Spotkania z lekarzem,pielęgniarką,dietetykiemRealizacja zadań z programu profilaktycznego „Dbam o swoje zdrowie i bezpieczeństwo”. | III/IV 2021-2024 | Wychowawcy |
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA | Kondycja fizyczna i dbałość o sylwetkę | Prowadzenie pogadanek z dziećmi na temat znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia.Realizacja przedszkolnego projektu „Tydzień sportu” i „Dni sportu”.Prowadzenie zajęć ruchowych z dziećmi z uwzględnieniem elementów różnych metod i z wykorzystaniem różnorodnych sprzętów i pomocy.Organizacja spacerów, wyjść i wycieczek mających na celu rozwijanie aktywności fizycznej dzieci.Doposażanie sali gimnastycznej o nowe sprzęty gimnastyczne. | Cały rok | Wychowawcy |
BIBLIOGRAFIA:
1. M. Demel. „O wychowaniu zdrowotnym” Warszawa 1968.
- E. i J. Frątczakowie. „Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych” Toruń 1996.
- K. Żuchelkowa, K. Wojciechowska. „Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych.” Bydgoszcz 2000.
- Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska. „Moje przedszkole”. Program wychowania przedszkolnego”, Kielce 2002.
- W. Gniewkowski. „Niedostatek ruchu (hipokinezja) a zdrowie dziecka” „Wychowanie w Przedszkolu” 1986/12, 1987/1.
- W. Gniewkowski. „Stymulacja rozwoju sprawności ruchowej w praktyce przedszkolnej” „Wychowanie w Przedszkolu” 1984/10.
- J. Kopczyńska – Sikorska, I. Szilagyi – Pągowska. „ Dziecko otyłe” „Wychowanie w Przedszkolu” 1985/2-3.
- A. Kozłowska. „Ogólna niesprawność ruchowa” „Wychowanie w Przedszkolu” 1986/5
- M. Demel. „O wychowaniu zdrowotnym” Warszawa 1968.