mgr Martyna Kwiecińska
Zadania logopedy szkolnego:
- Diagnoza
a) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma
uczniów:
• badania przesiewowe w klasach 0 – 3
• badania kontrolne w klasach starszych
b) diagnozowanie logopedyczne:
• badania indywidualne
• wywiady z rodzicami
• konsultacje u specjalistów
c) organizowanie pomocy logopedycznej. - Terapia
a) prowadzenie logo terapii indywidualnej i grupowej:
• usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowych
• pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem
• stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowych
• prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę
• b) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. - Profilaktyka
a) podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowych oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy:
• pogadanki dla rodziców
• zajęcia w grupach „0” dla rodziców i dzieci
• konsultacje logopedyczne
b) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających
z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki:
• zapobieganie powstawaniu zaburzeń komunikacji językowych we współpracy z najbliższym środowiskiem ucznia
• przygotowanie uczniów do konkursów recytatorskich, współpraca z animatorami szkolnych kółek teatralnych
• szkolenia rady pedagogicznej (higiena i emisja głosu, poszerzanie wiedzy z zakresu wad wymowy)
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.