Projekt edukacyjny
- Tytuł projektu: „Państwa w pudełku”
- Idea i założenia:
- przybliżenie młodzieży państw w Europie i na pozostałych kontynentach, rozbudzanie ciekawości świata wśród młodych ludzi.
- Hasło przewodnie
- popularyzowanie wiedzy o wybranych przez uczniów państwach,
- turystyka jako forma spędzania wolnego czasu.
- Cel ogólny:
- zdobywanie wiedzy o państwach Europy i świata,
- kształtowanie u uczniów umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
- Termin realizacji: październik – listopad
- Cele projektu:
- budowanie postawy aktywnego działania w grupie
- rozwijanie zainteresowania współczesnym światem, jego problemami, zagrożeniami wynikającymi z działalności człowieka
- kształtowanie zdolności praktycznego myślenia, koncentracji się na celach
- budowanie postawy samodzielności w korzystaniu z różnych źródeł wiedzy, odpowiedzialności, rzetelności i umiejętności pracy w grupie
- dostrzeganie zalety korzystania z biblioteki oraz Internetu,
- poszukiwanie informacji dotyczących wybranych państw,
gromadzenie informacji, poznawanie symboli narodowych, położenia geograficznego, kultury i wybranych tradycji,
wykorzystanie uzdolnień i umiejętności w tworzeniu pudełek i sposobach przedstawiania
- Opis formy:
Uczniowie pracują nad projektem przez miesiąc. Klasa jest podzielona na grupy. Zajęcia grup koncentrują się na określonym problemie i wymagają zaangażowania uczniów. Zadaniem wszystkich uczniów będzie poszukiwanie informacji dotyczących wybranego państwa. Uczniowie przygotowują flagę państwa, umiejscawiają na mapie, znają stolicę, ciekawostki turystyczne – miejsca, budowle, znają najsłynniejszych ludzi z tego kraju, prezentują potrawy, stroje narodowe, zwyczaje, obrzędy, piosenki, tańce. Zdobyte informacje przedstawią swoim kolegom i koleżankom na podsumowaniu projektu w formie:
- pudełka
Na prezentacje państwa każda grupa ma 10 do 15 minut. Sposób prezentacji ma być dowolny, warunkiem jest uwzględnienie wyżej wymienionych zagadnień. Prace wykonane przez uczestników projektu zostaną przedstawione z ich komentarzem.
Osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań:
- liderzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
Terminy konsultacji:
- poniedziałek, środa na 8. godzinie lekcyjnej
Sposoby dokumentowania pracy:
- spostrzeżenia dotyczące realizacji zadań uczniowie notują w tabeli zgodnie z planem pracy grupy
Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
- umiejętność pracy zespołowej – 3pkt
- sposób wykonania zadania – 4pkt
- kreatywność, oryginalność- 3pkt
- Podsumowanie projektu:
- przedstawienie wykonanych pudełek
Podsumowanie projektu kończy się prezentacją podczas spotkania z klasą 8a,b, 6a podczas którego następuje również ocena pracy poszczególnych osób i grup. Widocznym rezultatem działań jest satysfakcja, jaką osiągają uczniowie prezentując zadania wypracowane samodzielnie bądź w grupie. Kolejnym pozytywnym doświadczeniem jest nauka odpowiedzialności za zlecone działania. Prace uczniów zostaną zaprezentowane na wystawie w sali dydaktycznej i holu szkolnym.
- Ewaluacja
Wszystkie grupy dokonują samooceny w karcie pracy 1, a następnie każdy uczeń ocenia swoją pracę nad zadaniem indywidualnym – uzupełnia kartę pracy 2.
- Źródła informacji:
- Wsparcie merytoryczne nauczyciela
- Publikacje i zasoby internetu
- Zbiory biblioteki szkolnej i publicznej (publikacje drukowane, reprodukcje dzieł sztuki, materiały multimedialne)
- Promocja i dokumentowanie projektu:
- Informacje przesłane elektronicznie
- Materiał fotograficzny
- Opis, wnioski.
PROTOKÓŁ ZE SPOTKANIA ZESPOŁU PRZYRODNICZEGO
W DNIU 29. 11. 2022 r.
W dniu 22.11.2022 r. członkowie zespołu przyrodniczego spotkali się aby uczestniczyć w lekcji otwartej prowadzonej przez p. Annę Leszczyńską, a następnie umówili się na omówienie jej w dniu 29.11.22.
Temat lekcji: Podsumowanie projektu: Państwa w pudełku.
Cel lekcji: przybliżenie młodzieży państw w Europie i na pozostałych kontynentach, rozbudzanie ciekawości świata wśród młodych ludzi.
Cele operacyjne:
* umiejętności: – uczeń potrafi dokonać charakterystyki wybranego państwa,
* wiadomości: – uczeń zna symbole narodowe, położenie geograficzne, kulturę i wybrane tradycje,
* wychowawczy: – wdrażanie uczniów do zespołowego działania w małych grupach,
– rozwijanie takich cech charakteru jak zdyscyplinowanie i aktywność, odpowiedzialność za pracę w grupie,
* usamodzielnianie: – uczeń uczestniczy w organizacji lekcji,
– współorganizuje stanowisko pracy,
– świadomie uczestniczy w doskonaleniu swoich umiejętności.
Lekcja ta została przeprowadzona w sali lekcyjnej nr.50, w klasie 6a. Rozpoczęła się przywitaniem uczniów i nauczycieli i podaniem celów, zaplanowanych na zajęcia. Tematem było podsumowanie projektu : Państwa w pudełku. Uczniowie byli podzieleni na zespoły zadaniowe. Mieli zaprezentować wybrane państwo w sposób atrakcyjny. Kreatywność młodych ludzi w klasie 6a była zadziwiająca. Przygotowali piękne makiety wybranych przez siebie obiektów, były potrawy, muzyka, zagadki, quizy, pokazy torreadora, stroje. Uczniowie prezentujący Ukrainę odśpiewali hymn państwa. Młodzi ludzie bardzo chętnie i rzetelnie opracowali w grupach wybrany kraj Europy. Obecni na spotkaniu członkowie zespołu stwierdzili, że stosowane przez prowadzącą elementy oceniania kształtującego sprzyjały aktywności i zaangażowaniu uczniów oraz mobilizowały je do dokładnego wykonywania pracy.
Lekcja otwarta dała prowadzącej oraz obserwującym nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń, wzbogacenia własnego warsztatu i porównania metod pracy.
Wniosek:
- Zachęcać członków zespołu do przeprowadzenia zajęć otwartych.