Projekt edukacyjny w klasie V a
- Tytuł projektu: „Jak być lokalnym patriotą? Kim byli patroni naszych ulic?”
- Cel ogólny:
Kształtowanie postaw lokalnego patriotyzmu w celu identyfikacji z miejscem pochodzenia i jego kulturą, przygotowania do życia w społeczeństwie, wpływu na kształtowanie więzi z regionem.
Termin realizacji: 12.05.2023r. –12.06.2023r.
- Cele projektu:
- Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich;
- poznanie patronów mławskich ulic oraz ukazanie ich związku z tradycjami, historią regionu i kraju;
- wzmacnianie poczucia tożsamości lokalnej związanej z tożsamością regionalną i narodową;
- doskonalenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych dziedzin oraz ciekawego ich przedstawiania;
- wykonanie broszur „Patroni naszych ulic”;
- rozwijanie kreatywności i pomysłowości w zaprezentowaniu zdobytej wiedzy;
- kształcenie umiejętności zwięzłego wypowiadania się, ciekawego prezentowanie efektów swojej pracy;
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
- wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce.
- Plan działań w projekcie
Lp. | Etap pracy | Opis działania | Czas |
1. | Działania | Przydział pracy poszczególnym grupom podział na grupyposzukiwanie ciekawych informacji w różnych źródłachpodział prac przy wykonywaniu projektów | 12.05.23- 19.05.23 |
4. | Działania | Wykonanie projektów i przygotowanie do prezentacji ustalenie konsultacji z nauczycielem | 20.05.23- 11.06.23 |
6. | Prezentacja | Prezentacja projektu na forum klasy wypowiedzi ustne i pokaz | 12.06.23 |
6. | Refleksja | Podsumowanie projektu, ocena, wrażenia | 12.06.23 |
- Zadania dla grup
Wspólnie z uczniami dokonałam podziału na sześć grup i przydzieliłam grupom zadania. Powołałam liderów grup.
Grupa I | Grupa II | Grupa III |
Wykonanie broszurki na temat Stanisława Grzebskiego, jego związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Grzebskiego w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. | Wykonanie broszurki na temat Zuzanny Morawskiej, jej związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Morawskiej w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. | Wykonanie broszurki na temat Anny Tomaszewskiej – Dobrskiej, jej związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Dobrskiej w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. |
Grupa IV | Grupa V | Grupa VI |
Wykonanie broszurki na temat Hanny Rudzkiej Cybisowej, jej związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Rudzkiej – Cybisowej w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. | Wykonanie broszurki na temat Sary Lipskiej, jej związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Lipskiej w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. | Wykonanie broszurki na temat Tekli Bondarzewskiej, jej związku z naszym regionem. Stworzenie mapki pokazującej położenie ul. Bondarzewskiej w Mławie oraz wskazanie ważnych punktów znajdujących się przy tej ulicy. |
- Osoby odpowiedzialne
- liderzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
- Konsultacje:
W każdy piątek po lekcjach
- Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
- Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt
- Estetyka i staranność wykonania – 6 pkt
- Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt
- Zaangażowanie wszystkich członków w prezentację – 6 pkt.
- Podsumowanie projektu:
- Pokaz z wypowiedziami ustnymi;
- Sformułowanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie „Jak być lokalnym patriotą”
- Ewaluacja
Ankieta:
- Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
- Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
- Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
- Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
- Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?
- Źródła informacji:
- materiały pozyskane z różnych źródeł;
- pomysły własne;
- konsultacje z nauczycielem.
- Promocja i dokumentowanie projektu:
- informacje podane w formie papierowej;
- informacje przesłane elektronicznie;
- materiał fotograficzny;
- wytwory pracy grup.
Opiekun projektu:
Małgorzata Stefańska – Zera